El arte latinoamericano: Joaquín Torres García y Xul Solar

For day 2 of our focus on Latin American art, I chose Joaquín Torres García and Xul Solar. The purpose of this lesson was for students to discover how the artists attempted to draw South America out of the shadow of the northern powers, such as the United States and Europe.

I started with a Do Now activity about “América invertida.”
joaquin-torres-garcia-i-america-invertida

  1. El título del dibujo es “América invertida.” ¿Qué significa la palabra “invertida”?
  1. Observaciones: Describe lo que ves el dibujo.
  1. Inferencias: ¿Cuál es tu interpretación de este dibujo? ¿Qué mensaje nos quiere comunicar el artista?
  1. Conexiones: Relaciona la tira cómica de Mafalda con el dibujo de Torres García.
    mafalda sur norte

Students then read what Torres García said about his drawing “América invertida,” found at http://www.uruguayeduca.edu.uy/Userfiles/P0001/File/NUESTRO%20NORTE%20ES%20EL%20SUR.portal.pdf and answered the question, “¿Qué está diciendo Joaquín Torres García sobre el lugar de América del Sur en el mundo?”

torres garcia

There are more nice resources about the symbolism in Torres García’s work, but I admit that I do not feel knowledgeable enough to teach it.  Here is what I found:

http://www.ceibal.edu.uy/UserFiles/P0001/ODEA/ORIGINAL/torrsg.elp/index.html

http://web.cortland.edu/flteach/wksp/Heller/Visual6a-2.html

Next, we worked with the painting “Drago” by Xul Solar of Argentina.
drago xul solar

First, the students watched a brief video about Xul Solar. It is for children, but it was the best I found:

After the video, I gave the students information about symbols that Xul Solar used in his art, found at http://www.xulsolar.org.ar/educacion.php in the document “Para comprender la obra de Xul” and they answered questions about the painting.

  1. Como Joaquín Torres García, Xul Solar incorporaba el simbolismo en su arte. Según la hoja de símbolos que tienes, ¿qué es el animal en el centro del cuadro? ¿Qué representa este animal?
  2. Observa las banderas:
  3. Nombra algunos países representados arriba a la izquierda.
  4. Nombra los países representados abajo a la derecha.
  5. Nombre algunos países que están alrededor del animal.
  6. ¿Por qué eligió el artista colocar las banderas de esos países en el animal?
  7. ¿Qué conexión puedes hacer entre “Drago” y “América invertida”?

Here is a nice page about Xul Solar:
http://coleccion.educ.ar/coleccion/CD29/contenido/actividades/jugando_con_xul.html

After I initially wrote this post, I came across a song called “América” by Los Tigres del Norte that came out in 1987. The group later did a version of the song with René from Calle 13.  Next year I would like to ask the students what relationship the message of this song has with the artwork by Torres García and Xul Solar.

I think I will use the original version of the song: http://www.musica.com/letras.asp?letra=1512890

Here is the version with Calle 13: http://www.musica.com/letras.asp?letra=1969310

Xul Solar and Jorge Luis Borges were friends, and I had some time left in the lesson, so we started reading “Los dos reyes y los dos laberintos” and the students finished it for homework.

Here is the text with questions: http://clickteratura.blogspot.com/2013/01/los-dos-reyes.html

Here is the vocabulary activity that the students completed:

  1. _______ Perplejo                                            A. rogar, suplicar
  2. _______ Sutil                                                    B. decir
  3. _______ Afrentado                                        C. que da mucho cansancio
  4. _______ Implorar                                           D. confuso
  5. _______ Proferir                                             E. ingenioso, inteligente
  6. _______ Estragar                                           F. prohibir
  7. _______ Fatigoso                                           G. ofendido
  8. _______ Vedar                                                 H. dañar, destruir

Here are the questions that I asked:

  1. ¿Por qué le envió el rey de Babilonia al rey de Arabia por su laberinto?
  2. ¿Qué le pasó al rey de Arabia en el laberinto?
  3. ¿Cómo resolvió la situación?
  4. ¿Qué sentía el rey de Arabia por lo que le pasó?
    1. Admiración por el rey de Babilonia y su laberinto
    2. Alegría por haber resuelto la situación
    3. Vergüenza por lo que le pasó en el laberinto
    4. Envidia porque no tiene un laberinto tan impresionante como el del rey de Babilonia
  5. ¿Bajo qué circunstancias llegó el rey de Babilonia al reino de Arabia?
  6. ¿Qué le pasó al rey de Babilonia en Arabia?
  7. ¿Por qué se lo hizo el rey árabe?
  8. ¿Fueron justificadas las acciones del rey de Arabia? Explica.

Here is the text with multiple choice questions that I used for my exit ticket: http://13espanolhonors.wikispaces.com/file/view/los+dos+reyes+y+los+dos+laberintos.pdf

More questions and vocabulary:

If you do an image search for “los dos reyes y los dos laberintos” you will find nice visuals like these:

dos reyesHere is a video narration: https://www.youtube.com/watch?v=vZIFBwrtCAE

That is all for this lesson. Next on my list is a post on Rufino Tamayo and Dr. Atl.

This entry was posted in AP Spanish Language and Culture, Spanish Heritage Language and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

2 Responses to El arte latinoamericano: Joaquín Torres García y Xul Solar

  1. Pingback: Brillante Viernes: July 3, 2015 | Maris Hawkins

  2. Pingback: El arte latinoamericano: Wifredo Lam | Señora B

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s